Welcome, Guest. Please Login
visit Finn-Guild website
  News:
YaBB is sponsored by XIMinc!
  HomeHelpSearchLoginRegister

Pages: 1 2 
Send Topic Print
Passin uusiminen (Read 526 times)
Lady Deytheur
Senior Member

Re: Passin uusiminen
Reply #25 - 16.02.2010 at 09:01:03

Agatha wrote on 15.02.2010 at 18:39:20:
Eetu wrote on 15.02.2010 at 18:22:19:
Nykyaan ei kuulemma saa enaa kuin 5 vuoden Suomen passeja eli 10 vuoden vaihtoehtoa ei ole enaa olemassa. Todella typeraa ja suoraansanoen idioottimaista. 5 vuotta menee suhtkoht nopsaan, ja tosiaan jos ei asu Lontoon lahistolla, tai kay Suomessa kauhean usein, niin lahtea sita erikseen hakemaan joka 5 vuosi on aika riesa. Ja en todellakaan ymmarra logiikkaa taman suhteen eli miksi 10 vuoden passi on poistettu??? Kukahan aalio selkin on taas paattanyt?

Tuosta kansalaisuudesta vielä, miten se nyt menee, kun olen törmännyt kahteen tietoon, toisaalla on sanottu että pitää asua maassa 5 vuotta ennen kuin voi hakea kansalaisuutta ja toisaalla oli että pitää olla 6 vuotta täynnä. Tietoa kellään? Entäpäs jos mietitään teoriassa, voiko kaksoiskansalaisuudesta olla jotain haittaa? Paitsi tietty se kahden valtion velkataakka  Cheesy

Se menee SUURINPIIRTEIN niin, että sulla pitää olla ensin "Indefinate leave to remain" eli pysyvä oleskelulupa, ja viisi vuotta sen saamisen jälkeen voi hakea kansalaisuutta. Koska EU-kansalaiset ei kuitenkaan mitään oleskelulupia hae eikä tarvitse, tätä tulkitaan niin, että vuoden Iso-Britanniassa asuttuaan EU-kansalainen on "vakituisesti" täällä asuva, ja siitä alkaa sitten tikittää se viiden vuoden määräaika. Eli siis tosiaan noin kuusi vuotta siitä kun muutit Iso-Britanniaan pitää olla täynnä, ennen kuin kansalaisuuden voi saada.

Näin siis muistaakseni ja suurinpiirtein - tarkemmat säännöt löytyy sieltä Home Officen nettisivulta (tee vaikka Google -haku sanoilla "British citizenship" ja "naturalisation".)
Back to top

IP Logged
iiki
God Member

London SE1
Reply #26 - 16.02.2010 at 09:58:00

Joo, Suomen passit on nykyään enää vaan 5 vuotta ja niihin on lisätty joku tunnistus, olisko sitten sormenjälki. Muutenkin täällä suomessa myös on tarkentuneet kaikki ne valokuva-asiat yms. Mun passi on mennyt aikoja sitten vanhaks, pitäis uusia, kun vaan raaskis. Vaikka se nyt maksaaki vain sen jonkun kympin, niin jos se on voimassa vaan 5v, niin kyl miä pyrin sen uusimaan vasta kun sitä oikeasti tarvin, että on sitten tarvittaessa "pitempään" voimassa.

Siihen tuli muistaakseni muitakin muutoksia, olisko ollu et lapset ei enää pääse vanhemman passiin mukaan, vaan joutuu heille hommamaan oman...? Vai onko se muuttunut jo aiemmin. Noh, käsittääkseni tää biopassi whatever tuli suomeen 2009 alussa, et sen jälkeen on saanu vaan noita uusia 5vuoden passeja.
Back to top

On nii lysti notta ei saa lakkaamaha, ja ku lakkaa, rupiaa uurestansa!
  IP Logged
igloo
Junior Member
**

UK
Reply #27 - 16.02.2010 at 10:24:55

iiki wrote on 16.02.2010 at 09:58:00:
Joo, Suomen passit on nykyään enää vaan 5 vuotta ja niihin on lisätty joku tunnistus, olisko sitten sormenjälki. Muutenkin täällä suomessa myös on tarkentuneet kaikki ne valokuva-asiat yms. Mun passi on mennyt aikoja sitten vanhaks, pitäis uusia, kun vaan raaskis. Vaikka se nyt maksaaki vain sen jonkun kympin, niin jos se on voimassa vaan 5v, niin kyl miä pyrin sen uusimaan vasta kun sitä oikeasti tarvin, että on sitten tarvittaessa "pitempään" voimassa.

Siihen tuli muistaakseni muitakin muutoksia, olisko ollu et lapset ei enää pääse vanhemman passiin mukaan, vaan joutuu heille hommamaan oman...? Vai onko se muuttunut jo aiemmin. Noh, käsittääkseni tää biopassi whatever tuli suomeen 2009 alussa, et sen jälkeen on saanu vaan noita uusia 5vuoden passeja.

Biopassit (ja samalla viiden vuoden passit) tuli Suomeen elokuussa 2006, eli onhan noita jo jokunen vuosi ollu...

Sormenjälkiä ei ole vieläkään, tällä hetkellä tuo "biometrinen" tunniste on se sun passikuva joka on siinä passissa myös elektronisessa muodossa (mun käsittääkseni ainakin). Lapset ei enää pääse vanhempien passeihin vaan heille täytyy olla omat.
Back to top

IP Logged
iiki
God Member

London SE1
Reply #28 - 16.02.2010 at 10:37:58

igloo, sori joo epäselvyyteni! Siis tolla olin tarkoittavinani että pelkkiä 5v passeja on saanut jostain 2009 alusta, että siihen asti sai niitä tavallisia 10v passeja. Muistelin kans että biot tuli aiemmin, mut vuotta en muistanut.

Ja ainiin, mulla kaveri just pari viikkoa sitten tutkiskeli omaa uutta passiaan ja kyseli että missähän siinä on se sormenjälki. Mä en tiennyt siis asiasta mitään, mut sanoin sit et ehkä se on siellä jossain kun sen passin laittaa lukijaan, niin pääsee katsomaan sormenjälkiä. Ai sitä ei ole tullut vielä? Mitähän tää kaveri sitten höpäjäs, onko hältä otettu passin uusimisen yhteydessä sormenjälki, mutta ne jää vaan tänne poliisiaseman rekisteriin, ei kuitenkaan mee passiin?
Back to top

« Last Edit: 16.02.2010 at 10:40:35 by iiki »  

IP Logged
Annie Oakley
God Member

Glasgow
Reply #29 - 16.02.2010 at 10:43:44

EU-kansalainen joutuu oleskelemaan 6 vuotta maassa ennenkuin voi hakea brittikansalaisuutta. Eli ensin sen 5 vuotta etta saa 'indefinite leave to remain', ja sen jalkeen viela vuoden. Nama saannot muuttuivat pari vuotta sitten, ennen sita piti EU-kansalaisenkin hakea se 'pieni sininen kortti' ennenkuin kansalaisuushakemus oli mahdollista. Multa se kortti loytyy mutta taisi menna vanhaksi viime vuonna.
Back to top

Bring out yer Ned...
  IP Logged
hkm76
God Member

Reply #30 - 16.02.2010 at 11:12:28

iiki wrote on 16.02.2010 at 10:37:58:
igloo, sori joo epäselvyyteni! Siis tolla olin tarkoittavinani että pelkkiä 5v passeja on saanut jostain 2009 alusta, että siihen asti sai niitä tavallisia 10v passeja. Muistelin kans että biot tuli aiemmin, mut vuotta en muistanut.

Ja ainiin, mulla kaveri just pari viikkoa sitten tutkiskeli omaa uutta passiaan ja kyseli että missähän siinä on se sormenjälki. Mä en tiennyt siis asiasta mitään, mut sanoin sit et ehkä se on siellä jossain kun sen passin laittaa lukijaan, niin pääsee katsomaan sormenjälkiä. Ai sitä ei ole tullut vielä? Mitähän tää kaveri sitten höpäjäs, onko hältä otettu passin uusimisen yhteydessä sormenjälki, mutta ne jää vaan tänne poliisiaseman rekisteriin, ei kuitenkaan mee passiin?

Kylla ne sormenjalet on nyt siina passin sirulla, just uusin ennen joulua passin Lontoossa ja kummastakin kadesta otetaan jaljet (paitsi peukaloista).
Back to top

IP Logged
igloo
Junior Member
**

UK
Reply #31 - 16.02.2010 at 11:17:29

hkm76 wrote on 16.02.2010 at 11:12:28:

Kylla ne sormenjalet on nyt siina passin sirulla, just uusin ennen joulua passin Lontoossa ja kummastakin kadesta otetaan jaljet (paitsi peukaloista).

Ah, silloin kun itse uusin passini vuoden 2007 alussa ei sormenjälkiä vielä otettu.
Back to top

IP Logged
Agatha
God Member

Reply #32 - 16.02.2010 at 11:46:04

igloo wrote on 16.02.2010 at 11:17:29:
hkm76 wrote on 16.02.2010 at 11:12:28:

Ah, silloin kun itse uusin passini vuoden 2007 alussa ei sormenjälkiä vielä otettu.

Menisiko se sitten niin, etta kun sormenjalkia alettiin liittaa passiin (oliko tama nyt sitten 2009 alussa?), niin samalla alettiin myontaa vain 5 vuoden passeja?

Onko kellaan muistikuvaa/tietoa, missa tuota sormenjalkirekisteria nyt sitten pidetaan, onko se automaattisesti esim. poliisin kaytettavissa rikostutkinnassa? Nykyaikanahan sen luulisi olevan sahkoisessa muodossa.
Back to top

IP Logged
iiki
God Member

London SE1
Reply #33 - 16.02.2010 at 12:09:39

Tsekkasin tietoa sormenjäljistä, ja niitä käytetään ihmisen tunnistamiseen, siihen, että hän kulkee omalla passillaan, sekä esim jos tapahtuu joku onnettomuus, eikä ruumista voida muuten tunnistaa, voidaan tunnistus tehdä sormenjälkien perusteella.
ja "Sormenjälkitietoja saavat lukea sirulta vain passiviranomaiset, rajatarkastusviranomaiset ja poliisi, ja näidenkin piirissä vain ne henkilöt, joiden työtehtävät sitä välttämättä edellyttävät." Esim jos passi katoaa, voidaan henkilö tunnistaa tiedostoissa olevien sormen jälkien avulla.

ja tämän tiedon meille tarjosi sisäasiainministeriön nettisivu.
Back to top

IP Logged
Tutta
God Member

Reply #34 - 16.02.2010 at 14:15:36

En näe mitään muuta syytä 5v passiin kuin rahastuksen vai muuttuuko sormenjäljet iän mukana tai 5 vuodessa? Miksi muut maat voivat antaa 10v biometrisiä passeja, mutta Suomi ei. Eikös tästä pitäisi nostaa juttua ulkosuomalaisparlamenttiin, sillä Suomen passin hankkiminen tulee tosiaan kalliiksi ja vaikeaksi esim perheellisille jotka asuvat maassa jossa ei ole lähetystöä.  Vuosi sitten kun kävin Suomessa hankin itselleni henkkarin, sain sen kolmessa päivässä.  Mielestäni se on hyvä virallinen ID ja mukavampi EUssa matkustaessa kuin passi, ja pääsen silti Suomeen vaikka passi on mennyt vanhaksi ja voin sitten uusia passin siellä.

Brittipassia en aio hankkia, mutta luulen, että jos Suomi olisi sallinut kaksoiskansalaisuuden silloin kun menin naimisiin, olisin ehkä saattanut hakea sen (silloin ennen Suomen EU aikoja), olisi voinut helpottaa muutamia käytännön asioita (muttei paljoa). Mieheni isä yritti kovasti painostaa mua hakemaan britti kansallisuutta. Mun identtiteetiini on suomalainen, asuin sitten missä tahansa, "paperikansallisuus" ei sitä muuta ja luontoni ei antaiksi periksi vannoa mitään valaa tai lojaalisuutta kuningattarelle/kuninkaallisille, asuinmaalleni voisin kyllä vannoa valan.
Back to top

IP Logged
iiki
God Member

London SE1
Reply #35 - 16.02.2010 at 14:26:56

Mäkään en löytänyt syytä sille, miksi nykyään passi myönnetään vaan 5ksi vuodeksi. Mutta löysinpäs tällaisen: "Jos passin hankkii ulkomaanedustuston kautta, sen hinnaksi tulee 90 euroa. " Siis tarkoittaako tämä kaikkia teitä jotka hankitte suomalaisen passin ulkomailta, vaikka sitten sieltä Lontoosta? Suomesta hankkiessa sen hinta on siis 48e, toi 90e on jo todella kiskontaa. On 5v todella lyhyt aika.. Mulla itellä hävis lompakko lontoossa hengaillessani, ja onneks tulin suomeen vajaaksi 3ksi viikoksi jouluna, joten pystyin helposti hommaamaan uudet kortit. Samalla hommasin myös sen henkilökortin, mutta enpä nyt tiedä kauanko se mahtaa olla voimassa? Sillähän pääsen näppärästi matkustamaan EU-alueella, mutta oliko siitä täällä aiemmin puhetta, että esim lentolippuja ostaessa pitää antaa passin numero? Vai oliko se nimenomaan niin, että mulla oli joskus ongelmia sen kortin kanssa vaikka ei olis pitänyt olla... Emmää muista mittään!
Back to top

IP Logged
MikkoAN1
God Member

London E1
Reply #36 - 16.02.2010 at 16:21:52

Suomen uusi biopassi ei ole suinkaan ainoa jota myonnetaakn max 5 vuodeksi.

Syita tuohon voisi miettia mm. siita kuinka joidenkin maiden biopasseihin ei tarvitse hankkia kaikkia viisumeja joihin ’vanhanmallisiin’ tarvitsee, mm. USA:han matkustettaessa, ja biopasseilla pitaisi jossain vaiheessa paasta joidenkin rajojen yli pelkan automaatin lapi niin ettei matkustajaa nae yksikaan ’elollinen viranomainen’.

Virallisen teknologian edistyessa lahinna (optimistisesti) yhden askeleen vaarinkayttajia edella, pitaa myos biopasseja paivittaa useammin jotta niihin voi luottaa tarkoitetulla tasolla..

Suomen kansalaisia on aika vahaisesti ripoteltuna maapallolla - ja keskittymissa Suomella on lahetysto jossa passin voi uusia. Suomen veronmaksajilta ei moraalisesti voi vaatia etta he investoivat rahaa siihen etta pysyvasti ulkomailla asuvien – vielapa sen kourallisen joka asuu paikoissa joissa ei juuri muita suomalaisia ole - ei tarvitse viiden vuoden valein kayda Suomessa tai Suomen lahetystossa. Pysyvasti ulkomailla asuessaan voinee sitten hankkia kotimaan kansalaisuuden ellei halua karsia sita viiden vuoden valein tapahtuvaa reissua lahetystoon/Suomeen.

iiki wrote on 16.02.2010 at 14:26:56:
Suomesta hankkiessa sen hinta on siis 48e, toi 90e on jo todella kiskontaa.
[...]
henkilökortin, mutta enpä nyt tiedä kauanko se mahtaa olla voimassa? Sillähän pääsen näppärästi matkustamaan EU-alueella, mutta oliko siitä täällä aiemmin puhetta, että esim lentolippuja ostaessa pitää antaa passin numero?

Vajaa 50euroa saattaa tuplata passin hinnan, mutta rahallisesti se on kuitenkin ihan saallinen hinta siita etta a) prosessi tapahtuu osittain ulkomailla (eika keskitetysti Suomessa) ja b) asiakirja toimitetaan ulkomaille.

Henkilokorteissa lukee kauanko ne ovat voimassa, taitavat olla 10 vuotta, ja silla voi ostaa ihan hyvin lentolippuja ja matkustaa Euroopassa.
Back to top

IP Logged
flower
Global Moderator

Reply #37 - 16.02.2010 at 17:36:21

Voisitteko joku henkilokortin omistaja kertoa mulle mika sen virallinen nimi on? Ajattelin tutkia saisinko mina sen Suomen-reissulla a) 26 vuotta pois Suomesta asuneena ja b) eri puolelta Suomea kuin missa aikoinani asuin. Se olisi hyva vara-passi jos nyt ei ihan kamalan kallis ole.

Mulla on kotona brittipassin hakemuslomake ja yritin just tutkia siita myonnetaanko se 5 vai 10 vuodeksi, mutta eihan siina sanottu... Ainakin aikaisemmin lasten passit oli vain 5 vuotta voimassa mutta ne uusittiin toiseksi 5 vuodeksi ilmaiseksi, kun vaan lahetti uudet kuvat ja hakemuksen.
Back to top

IP Logged
MiniMinni
God Member

Reply #38 - 16.02.2010 at 17:42:15

Henkilökortti haetaan kirjallisesti paikallispoliisilta. Henkilökorttihakemuksen voi jättää mihin tahansa poliisin lupapalvelupisteeseen.

Henkilökorttihakemus on jätettävä henkilökohtaisesti ja se maksetaan hakemusta jätettäessä. Jos anotaan henkilökorttia lapselle, lapsen tulee olla paikalla hakemusta jätettäessä.

Henkilökortin toimitusaika on noin kaksi viikkoa. Henkilökortti noudetaan mieluiten henkilökohtaisesti poliisilaitokselta. Henkilökortin voi noutaa myös valtuutettu asiamies tai se voidaan pyynnöstä lähettää hakijalle postitse.

Henkilökortti ja alaikäisen henkilökortti ovat voimassa 5 vuotta ja väliaikainen henkilökortti enintään neljä kuukautta.

Henkilökortti maksaa 48 € eli saman verran kuin passi.

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/suomi/henkilokortit

Back to top

The strongest people are not those who show strength in front of us but those who win battles we know nothing about.
  IP Logged
flower
Global Moderator

Reply #39 - 16.02.2010 at 18:10:50

Kiitos MiniMinni! Silloin kun Suomesta lahdin ei tainnut olla mitaan vastaavaa. Loysin kerran laatikostani Kela-kortin esi-isan eli sairausvakuutuskortin, siihen sai itse liimata kuvan ja nimi ja syntyma-aika oli koneella kirjoitettu, joka sitten varovasti raaputettiin pois ja laitettiin aikaisempi vuosi tilalle. Talla kortilla sitten paasi (tai ei) alaikaisena kapakkiin Smiley
Back to top

IP Logged
AM
YaBB Newbies
*

Reply #40 - 25.02.2010 at 13:30:27

Jos uusii Suomen passin Lontoon suurlahetystossa, mika teksti tulee myontaja kohtaan? Tallahetkella passini myontajana on poliisilaitos yhdessa Suomen pienessa kylassa, joten olisi ainakin hienompaa jos passissa lukisi Lontoon suurlahetysto tai jotain vastaavaa.
Back to top

IP Logged
igloo
Junior Member
**

UK
Reply #41 - 25.02.2010 at 13:46:46

AM wrote on 25.02.2010 at 13:30:27:
Jos uusii Suomen passin Lontoon suurlahetystossa, mika teksti tulee myontaja kohtaan? Tallahetkella passini myontajana on poliisilaitos yhdessa Suomen pienessa kylassa, joten olisi ainakin hienompaa jos passissa lukisi Lontoon suurlahetysto tai jotain vastaavaa.

Mun passissa lukee "Suomen suurlähetystö Lontoo" myöntäjänä. En nyt tiedä onko tuo kuitenkaan niin hienoa  Wink
Back to top

IP Logged
Pete
God Member

Reply #42 - 25.02.2010 at 13:59:04

Brittipassissa lukee 'hienosti' UKPA.
Back to top

IP Logged
Kata
God Member

Reply #43 - 25.02.2010 at 15:08:31

Pete wrote on 25.02.2010 at 13:59:04:

Olisikohan hienoa, jos minun Suomi-passissa lukisi SFPL. Siina saisi muutama arvailla, etta mitahan se tarkoittaa  Tongue Cheesy
Back to top

IP Logged
MiniMinni
God Member

Reply #44 - 25.02.2010 at 15:21:00

San Francisco Public Library?
Back to top

The strongest people are not those who show strength in front of us but those who win battles we know nothing about.
  IP Logged
Elise
Senior Member

Reply #45 - 25.02.2010 at 16:34:29

Ihan vain tiedoksi koska joudun itsekin uusimaan passini pian. Otin selvää Suomessa ollessani viime viikolla noista passien hinnoista ja muista.

Siis se tavallinen 5 vuoden passin haku kestää viikon (esim maanantai-maanantai). Nopeamminkin VOI tulla mutta eivät takaa Sad Se maksaa sen 48 euroa. Sitten on pika passi myös 5 vuodeksi ja sen saa 1-3 päivässä, hinta 60 euroa. Sitten vielä express passi jonka saa päivässä ja joka lähetetään Vantaan Seutulaan valmiiksi! Siinä vaiheessa minulta loppui mielenkiinto koska en lennä sieltä ja siksi en tiedä hintaakaan mutta tuosta voisi päätellä että rupee hipoon tuota lähetystön 90 euroa (jos se sen siis maksaa).

Myöskin jos vanha passi on vielä voimassa kun hakee uutta, niin se vanha pitää antaa pois uutta hakiessa ( ei anoessa), joten jonkun valtuutetun henkilön hakiessa pitäisi kait sitten lähettää se passi postissa, vanha ensin Suomeen ja sitten uusi tänne!

Nyt sitten mietin mikä olisi paras/helpoin tapa uusia. Onkohan pakko lähteä taas Suomeen 'lomalle' muutamaksi päiväksi? Smiley vai olisiko Lontoo mukavampi?
Back to top

« Last Edit: 25.02.2010 at 16:36:05 by Elise »  
  IP Logged
Pete
God Member

Reply #46 - 25.02.2010 at 23:37:13

Kata wrote on 25.02.2010 at 15:08:31:
Pete wrote on 25.02.2010 at 13:59:04:

Olisikohan hienoa, jos minun Suomi-passissa lukisi SFPL. Siina saisi muutama arvailla, etta mitahan se tarkoittaa  Tongue Cheesy

Sukulaisten vanhoissa passeissa luki 'United Kingdom Passport Agency'.  Ensin harmitti että mulla oli pelkkä 'UKPA'
Back to top

IP Logged
MikkoAN1
God Member

London E1
Reply #47 - 26.02.2010 at 09:33:58

Pete wrote on 25.02.2010 at 23:37:13:
Sukulaisten vanhoissa passeissa luki 'United Kingdom Passport Agency'.  Ensin harmitti että mulla oli pelkkä 'UKPA'

Paattivat varmaan ruveta salailemaan nimeaan huonon maineensa takia.
Back to top

IP Logged
Pages: 1 2 
Send Topic Print