Welcome, Guest. Please Login
Finn-Guild
  News:
Signup for free on our forum and benefit from new features!
  HomeHelpSearchLoginRegister

Pages: 1 2 3 ... 10
Send Topic Print
Aksentit :-) (Read 1512 times)
Turboelli
Senior Member

Leeds
Aksentit :-)
14.03.2012 at 18:33:57

Onko teille tarttunu kellekkään paikallinen aksentti vai vejättekö Suomalaisella/Skandinavian aksentilla?

Toinen kysymys. Onko kukaan asunu jossain muualla ja puhuu sujuvasti jotaki toista kieltä ja jos on niin kertokaapa kyseisen maan aksenttieruavaisuuksista ja ymmärtääkö niistä mitään. Tai tarttuuko ne niin ku esim. täällä.

Tuli vaan mieleen ku ostin joskus jotain ja jotenki siinä kävi ilmi että oon Suomesta ja se huuli pyöriänä katto että en ois tienny että oot ulkomaalainen ku nuin Yorkshiren aksentilla puhut. Nauratti vähän. Jos mää vejän englantia Yorkshiren aksentilla ja suomea Olun murteella niin mää oon sitte tosi pohojosen tyttö Smiley
Back to top

« Last Edit: 14.03.2012 at 18:34:40 by Turboelli »  

"When you're having a chat with an idiot, make sure he isn't having one too"
  IP Logged
Turboelli
Senior Member

Leeds
Re: Aksentit :-)
Reply #1 - 14.03.2012 at 18:36:05

Mutta siis että en ite oo ikinä ajatellu että mää kuulostasin paikalliselle. Omasta mielestä ainaki monesti tuntuu että emmää ees ossaa lausua joskus jotaki sanoja. Vieläkään, 10 vuojen jäläkeen.
Back to top

« Last Edit: 14.03.2012 at 18:36:45 by Turboelli »  

"When you're having a chat with an idiot, make sure he isn't having one too"
  IP Logged
anskusa
Senior Member

London (NW10)
Reply #2 - 14.03.2012 at 22:40:00

Aksentit, yks mun arjen ärsyttävimmistä asioista.

Joka kerta kun asioin Subwayssä joko a) subin työntekijä b) jonossa edelläoleva tai takana oleva kommentoi että "Are you American?" Mä oon ollut vaihdossa Pennsylvaniassa lukiossa eli ääöö, 3-4 vuotta sitten ja mä kyllä picked up that American accent pretty well. Mä puhuin jo ennen Jenkkeihin menoa tosi amerikkalaisesti ja nyt entistä enemmän. Mua jotenkin aina ärsyttää kun ihmisten täytyy kommentoida sitä että oonko mä jenkki, koska mun puheessa on niin paljon skandisössötystäkin seassa. Mut se on helppo small talk aihe niin ehkä siks porukka jaksaa jauhaa : D Tänään hehkutin koulussa kun omasta mielestä olin kuulostanut aamulla hirveen britiltä ja kaveri sitten kysyi koko luokan ollessa hiljaa "say Olive Garden" ja mähän tietty vedin sen niin amerikkalaisesti että koko luokka räjähti nauruun : D So much for having that cockney accent, yeah? : D

Oon kyl yrittänyt saada sellast proper east london lingoo down mutta en mä vaan saa mun jenkkiaksenttii millään pois. Ja toisaalta se on ihan hyvä niin, on toi amerikkalaisuus aika iso osa mua vieläkin. Yhtä lailla kuin suomalaisuuskin. Otan sen vaan aina törkeänä loukkauksena jos joku luulee mua jenkiks : DD Ja vaikka kuinka haluaisin sopeutua tänne niin kyl mä mun aksentista haluan pitää kiinni. Voi hyvää enkkua puhua skandiaksentillakin :--)

Ps. Sillon kuin aloitin high schoolin jenkeissä, porukka luuli että oon jostain Georgiasta tai sen lähettyviltä Jenkkien eteläosasta.. Se oli musta hyvin hyvin hyvin kummallista koska en ollut mikää howdy ya'll tyyppi : D
Back to top

IP Logged
Hanna Kristiina
God Member

G41
Reply #3 - 14.03.2012 at 22:52:02

Joskus naurattaa tosiaan toi kohteliaisuus ku muka kaikki kuullostaa ihan natiiveilta natiivin mielesta ku yhtaan englantia puhuvat. Mulla yksi kaveri joka puhuu tosi tonkkoa ouluenkkua joskus puhu jolleki skotille, joka heti luuli sita muka skotlantilaiseksi, eika ollut mua uskoa, ettei han ollut natiivipuhuja. Se tytto kuulostaa mika hakkiselta kun puhuu. Samoin ma, jolla on ihan sekasikioaksentti, ei ihan selkeesti suomalainen, mutta selkeesti ei-natiivi. Multa kysy kampaaja, etta oonko Glasgowsta, muka niin ku ohimennen. Varmaan just halus vaan olla kohtelias ja kysya noin pain ennemmin ku kysya mista tuun. Sit ku sanoin, etta oon suomesta, niin ei muka ois voinut uskoa. Samoin monesti luulevat aussiksi tai jenkiksi, ikina ei ehdoteta mitaan ei-natiivia, vaikka selkeasti en ole natiivi. Ku ma muutin tanne en tiennyt mita duvet tarkoittaa, enkustakaan en ihan allaa  kirjoittanut.
Back to top

IP Logged
anskusa
Senior Member

London (NW10)
Reply #4 - 14.03.2012 at 23:34:19

hanna, mä opin ikean nettisivuilta mikä duvet on : D
Back to top

« Last Edit: 14.03.2012 at 23:34:35 by anskusa »  
  IP Logged
Jennanne
Senior Member

Reply #5 - 15.03.2012 at 02:50:19

Ma alotin yliopiston viime syyskuussa ja mun kanssa samalla kurssilla olevat ihmiset ei tienny etta olin ulkomaalainen ennen kun Facebook ystavystyminen tuli kuvaan. Aina ihmetyttaa kun luulin olevani aika amerikan aksentilla puhuva mutta jotenkin tassa vahan vajaassa neljassa vuodessa on muokkaantunut niin etta ei ihmiset juurikaan kysele ja ihmettele ellei tarvii sukunimea jankata.

Yksi kantis joka on kaynyt meidan pubissa ennen kun ma alotin siella tyot vasta kuuli tan vuoden tammikuussa etta olen suomesta ja se tuijotti mua monttu auki ja monta kertaa sen jalkeen se tulee kysymaan etta mika on kun puhun sujuvaa Yorkshirea Cheesy

Joskus tuntuu etta on todella katevaa puhua kun paikalliset, varsinkin silloin kun tarvii hajottaa tappeluita/kahakoita toissa tai kaskea jonkun painumaan vadelmaan jos ne yrttaa selkata ja puhua roskaa.

Ajatteletteko muuten suomeksi vai englanniksi vai molemmiksi? Tata ystavat kysyvat usein. Itse ajattelen englanniksi jos puhun englantia = suurimman osan ajasta koska en juuri kayta suomea paitsi netissa ja porukoille puhuessa. Suomeksi kaantaminen yhtakkia sujuu mutta valilla on sanat hakusessa mika havettaa.
Back to top

IP Logged
MiniMinni
God Member

Reply #6 - 15.03.2012 at 08:54:35

Tämä nyt on taas ikuinen omakehun aihe. Mullapa on sujuva aksentti lällällää jne. Jokainen voi kuvitella omassa mielessään mitä haluaa.

Totuus kuitenkin on että kyllä se ulkomaalainen aksentti sieltä tulee esille jossain vaiheessa.

Englantilaiset ovat vaan niin kohteliaita etteivät huomauta asiasta...
Back to top

The strongest people are not those who show strength in front of us but those who win battles we know nothing about.
  IP Logged
Annie Oakley
God Member

Glasgow
Reply #7 - 15.03.2012 at 09:20:15

Juu, tama on aika ikuisuusaihe, mutta onhan se hyva etta suomalaiset edes joskus kehuvat itseaan  Wink
Mulla on varmaan keskimaaraista suomalaista enkumpi aksentti ja osaan kayttaa englantia (lahes) natiivin lailla, sen verran kauan olen talla saarella pyorinyt ja muutenkin ollut aina englannista kiinnostunut, mutta ei mulla mikaan natiivi aksentti ole, varsinkaan intonaation osalta. Glasgowta en osaa vielakaan sanoa kuin pari sanaa, jostain syysta esim. welsh ja aussie aksentteja mun on helpompi imitoida. Mutta se on imitointia, ei luonnollista puhetta.
Back to top

Bring out yer Ned...
  IP Logged
Jaea
Senior Member

London town, SE16
Reply #8 - 15.03.2012 at 09:38:13

Mulle tarttui 03-04 lukuvuonna vaihdossa ollessa jenkkiaksentti aika tiukkaan. Siellä ollessa mua luultiinkin jatkuvasti chicagolaiseksi. Australiassa backpackerinä pyöriessä puhuin vielä sujuvaa amerikkaa, mut aloin ottamaan "oikoteitä" joissain sanoissa brittiläisittäin (tiätteks, ku jokaista kirjainta ei tartte lausuu jne.) ku oon vähän laiska. Täällä hengatessa on sit puoliks tarttunut englantilainen ääntämys, mut joissain jutuissa paistaa läpi se amerikkalaisuus enkä todellakaan voi väittää osaavani lausua kaikkea englantilaisittain.

Skandinaavista/suomalaista aksenttia mulla ei oo puheessa koskaan ollut. Jos ei Ausseissa luultu jenkiks/kanukiks, niin sit arveltiin mun olevan irkku (mitä en kyl ihan ymärrä)
Back to top

IP Logged
Kata
God Member

Reply #9 - 15.03.2012 at 09:41:47

anskusa wrote on 14.03.2012 at 22:40:00:
Aksentit, yks mun arjen ärsyttävimmistä asioista.

Joka kerta kun asioin Subwayssä joko a) subin työntekijä b) jonossa edelläoleva tai takana oleva kommentoi että "Are you American?"D

Heh, tuli mieleen, etta se hyva puoli vanhenemisesta on, etta ei Subway:n pojut kylla enaa kysele yhtaan mitaan muuta kuin, etta mita haluan tilata Cheesy Onneksi eivat kyselekaan silla rupesi ihan ahdistamaan tassa eras paiva kun jossakin kaupassa intialaissyntyinen kassapoika rupesi kyselemaan kohtelialaisuuskysymyksia ja minulla oli todellisia ongelmia ymmartaa sen hyvin pehmeaa intialaista aksenttia.

Taalla ei kylla luulla "natiiviksi" (tosin olisin kylla jo harvinaisuus "valkoisena" siina tapauksessa monilla alueilla Lontoossa  Grin ) mutta Irlannissa kaydessa ovat jotkut erehtyneet luulemaan britiksi. Ilmeisesti siis jotakin paikallisia ilmaisuja on tullut aikaa myoten opittua mutta esimerkiksi Irlannissa asumisen aikana ei kylla irkkuaksentti tai puhetyyli muutamaa ilmaisua lukuunottamatta tarttuneet.

Suomi ja Pohjoismaat yleensa ovat kylla usein hyva "small talk-aihe" tuntemattomien kanssa jutellessa, varsinkin virallisemmissa yhteyksissa.
Back to top

IP Logged
Kata
God Member

Reply #10 - 15.03.2012 at 09:54:04

Tuli mieleen noista aksenteista tai tassa tapauksessa murteista, etta miten paljon teilla on oma suomalainen murre havinnyt aikaa myoten? Olen toki tajunnut, etta minulla on oma murre pehmentynyt aikaa myoten mutta olin hieman yllattynyt ja pettynyt kun eras tapaamani tuntematon suomalainen kommentoi hiljattain, etta ei minun puhetyylista enaa kuule mista pain Suomea olen vaikka han itse oli siella viettanyt puoli vuotta. Ei ole todellakaan tarkoitus menettaa murrettani mutta niin se vain on tainnut aikaa myoten havita, jos ei nyt kokonaan niin ainakin niin, etta se kuuluu vain valilla tietyista ilmauksista tai jos rupean tarkoituksella murtamaan vahvemmin. Onkohan suomalaisilla ylipaatakin murteet vahan haviamassa kun porukka asuu ympari Suomea tai on tekemisissa paljon enemman eri murrealueiden edustajien kanssa? Olen nimittain huomannut, etta alkaa olla yha vaikeampi sanomaan uusista, tapaamistani suomalaisista, etta mista pain Suomea he ovat. Liekko vika siis minussa vai heissa? Wink
Back to top

IP Logged
Satu
God Member

Bedfordshire
Reply #11 - 15.03.2012 at 10:27:27

Kata wrote on 15.03.2012 at 09:54:04:
Tuli mieleen noista aksenteista tai tassa tapauksessa murteista, etta miten paljon teilla on oma suomalainen murre havinnyt aikaa myoten? Olen toki tajunnut, etta minulla on oma murre pehmentynyt aikaa myoten mutta olin hieman yllattynyt ja pettynyt kun eras tapaamani tuntematon suomalainen kommentoi hiljattain, etta ei minun puhetyylista enaa kuule mista pain Suomea olen vaikka han itse oli siella viettanyt puoli vuotta. Ei ole todellakaan tarkoitus menettaa murrettani mutta niin se vain on tainnut aikaa myoten havita, jos ei nyt kokonaan niin ainakin niin, etta se kuuluu vain valilla tietyista ilmauksista tai jos rupean tarkoituksella murtamaan vahvemmin. Onkohan suomalaisilla ylipaatakin murteet vahan haviamassa kun porukka asuu ympari Suomea tai on tekemisissa paljon enemman eri murrealueiden edustajien kanssa? Olen nimittain huomannut, etta alkaa olla yha vaikeampi sanomaan uusista, tapaamistani suomalaisista, etta mista pain Suomea he ovat. Liekko vika siis minussa vai heissa? Wink

Mulla ei ole koskaan ollutkaan mitään murretta puheessa, ei ainakaan tietääkseni.
Back to top

IP Logged
flower
Global Moderator

Reply #12 - 15.03.2012 at 11:11:59

Mulla on suomalainen 'oma' Kymenlaakson aksentti tullut vahvemmaksi vanhemmiten. Ehka ihan tietoisestikin, koska olen huomannut etta esim. mun vanhat kaverit puhuu vahvemmalla murteella kun tulevat vanhemmiksi, ja sita on kiva kuunnella ja sitten tulee itsekin puhuttua enemman silla murteella.

Sita vahan ihmettelen noissa aikaisemmissa kommenteissa kun joku sanoi etta on kovasti yrittanyt saada itselleen nykyisen asuinpaikan, oliko se nyt cockney, murteen. Miksi? Eihan ihminen joka on aikuisena muuttanut vaikkapa Lontooseen, ole mikaan cockney. Pitaisiko savolaisten heti Turkuun muutettuaan ruveta puhumaan Turun murteella ja unohtaa oma murteensa (joka voi liittya identiteettiin aika vahvastikin)? Mun mielesta suomalainen voi puhua englantia erittain sujuvasti ja ymmarrettavasti, mutta silti suomalaisella aksentilla eika se pitaisi olla mitenkaan hapean asia eika jotain sellaista mista pitaisi paikallisia matkien paasta eroon. Ja sita paitsi, jos sattuu vaikka muuttamaan Englannissa alueelta toiselle niin siinahan olisi aika homma olla jatkuvasti muuttamassa omaa puhettaan paikalliseksi! Ei kielioppivirheet/huono sanavarasto ole ollenkaan sama asia kuin aksentti. Mulle ei ole koskaan tullut mieleen jotenkin ajatella negatiivisesti esim. irkuista tai skoteista jotka asuu Lontoossa tai taalla etela-Englannissa ja puhuvat omalla vahvalla aksentillaan, joten miksi suomalaisten pitaisi sitten 'haveta' omaa aksenttiaan ja yrittaa paasta siita eroon?

Niin ja siita olen myos samaa mielta Hanna-Kristiinan kanssa etta jos joku paikallinen sanoo etta ei susta yhtaan kuule etta olet ulkomaalainen, se on vain yleinen kohteliaisuus eika mikaan tosiasia. Jos joku nyt haluaa kuulla onko itsella aksenttia niin voihan sita vaikka aanittaa omaa puhettaan ja kuunnella, luulisin etta silloin saa aika hyvan kuvan siita kuinka natiivilta kuulostaa.
Back to top

IP Logged
Kata
God Member

Reply #13 - 15.03.2012 at 11:24:16

flower wrote on 15.03.2012 at 11:11:59:
Niin ja siita olen myos samaa mielta Hanna-Kristiinan kanssa etta jos joku paikallinen sanoo etta ei susta yhtaan kuule etta olet ulkomaalainen, se on vain yleinen kohteliaisuus eika mikaan tosiasia. Jos joku nyt haluaa kuulla onko itsella aksenttia niin voihan sita vaikka aanittaa omaa puhettaan ja kuunnella, luulisin etta silloin saa aika hyvan kuvan siita kuinka natiivilta kuulostaa.

Ala nyt hulluja puhu: suurimmasta osasta ihmisista on aika jarkytys kuulla omaa aantansa. Ainakin minulle tulee olo oman aanen jostain kuullessa, oli nyt suomeksi tai muuksi kieleksi, etta ihan kauhea aani enka kylla enaa koskaan puhu mitaan  Lips Sealed  Kai sita omaa aantaan pystyy hieman muuttamaan mutta ei sita taida  pystya paljoa muuttamaan muuta kuin ehka polttamalla tupakkaa ja vetamalla viskia. Kunpa olisikin sellainen ihanan kahea, seksikas aani...

Ja mita tulee siihen murteeseen, niin ehka minun pitaisi keskittya tarkemmin puhumaan murteella, jos haluan sen pitaa, eika olla niin laiska...
Back to top

« Last Edit: 15.03.2012 at 11:24:53 by Kata »  
  IP Logged
minsku
Full Member

Reply #14 - 15.03.2012 at 11:32:02

Luulisin kans, että yleensä nuo natiivinkuuloiseksi kehumiset on kohteliaisuutta. Toki joillekin tuntuu tarttuvan aksentit helpommin, varmaan tosiaan tuota imitointikykyä. Oon myös huomannut, että toisilla korva on paljon parempi tunnistamaan aksentteja. Ite en esim. ole siinä kovin hyvä. Eli saattaisinpa olettaa natiiviksi jonkun, jolla toisen korvaan selkeä ulkomaalaisaksentti. Mun täällä alle kouluikäisestä kasvanut poika muuttaa puhetyyliään sujuvasti puhekumppanin mukaan. Olin vieressä, kun puhui yliopistokaverin kanssa puhelimessa ja en meinannut ymmärtää mitään Grin
Back to top

IP Logged
Agatha
God Member

Reply #15 - 15.03.2012 at 11:38:13

Multa on täällä aina ihan rohkeasti suoraan kysytty, että mistä olen, yleensä ei edes arvailla mitään. Mutta toisaalta mulla ainakin on niin vahva suomiaksentti että ei mikään ihmekään Smiley

Mä kyllä tunnistan joitain tän alueen "murrejuttuja" mutta en suoraan kyllä pyri niitä kopioimaan omaan puheeseeni, musta se olis jotenkin vähän hassua. Mutta musta on hauska kuunnella eri murrealueilta olevien ihmisten puhetta, olettaen että ne puhuu sen verran selvästi että niistä saa jotain tolkkua Smiley Tosin sitä leveää jenkkiaksenttia en voi sietää  Roll Eyes
Back to top

IP Logged
Eulalia
God Member

London
Reply #16 - 15.03.2012 at 11:42:42

Samaa mieltä enkkujen kohteliaisuudesta  Wink ja olen sitä mieltä että aikuisena maahan muuttaneen ihmisen on erittäin vaikea omaksua täysin natiivi puhetyyli.. ja miksi pitäisikään?

Luulen, että moni ulkomaalainen ei ole koskaan elämässään kuullut suomalaisen puhuvan englantia ja siksi eivät vain osaa ollenkaan arvata aksentista äidinkieltä.
Back to top

Those are my principles. If you don't like them I have others. (Groucho Marx)
  IP Logged
Marita
God Member

Reply #17 - 15.03.2012 at 11:44:24

Mulle ei kyllä ole tultu sanomaan, että kuulostan natiivilta vaan useimmiten sanotaan, että minulla on jonkinverran aksenttia mutta kuulija ei osaa päättää mistä päin. Ja välillä tosiaan ilmeisesti miehen aksentti on tarttunut koska sitä sieltä joskus löydetään.
Kerran nauratti kun juteltiin kaverin miehen kanssa futiksesta ja mies sanoi vaimolle, että kuunteles kun Marita tietää miten Tottenham äännetään  Grin
Suomessa mulla ei ollut murretta kun en tule voimakkailta murrealueilta. Huomaan kyllä, että olen sellainen ihminen, jolle tarttuu parissa päivässä muiden puhe ja murre eli tädin mökillä jussina kerran olin hetkessä savolainen  Wink Olen ilmeisesti kova matkimaan.
Back to top

IP Logged
Eulalia
God Member

London
Reply #18 - 15.03.2012 at 11:48:24

Mulle kanssa tarttuu murteet ja erityisesti poimin sanoja muista murteista jos pidän niistä...

Suomeksi olen aika "murteeton" juuri edellämainitun takia, mutta ehkä minut Hesalaiseksi tunnistaa puhetyylistä juuri ja juuri, mutta sitä täytyy kysyä tutuilta!
Back to top

Those are my principles. If you don't like them I have others. (Groucho Marx)
  IP Logged
Kata
God Member

Reply #19 - 15.03.2012 at 11:55:52

Tosiaan riippuu tuo aksentin tarttuminen (tai sen menettaminen) minka ikaisena asuu toisessa maassa ja yksilollisesta oppimisesta eli esimerkiksi kielikorvasta.

Itse olen ihmetellyt kuinka mies pystyy sanomaan yleensa mistapain Lontoota joku lontoolainen on. Tietenkin on ne erikoisaksentit kuten hackney mutta aika yleisesta lontoolaisesta puhetyylista en kylla pysty sanomaan, etta onko joku Lansi- vai Etela-Lontoosta. Tosin telkkaria katsoessa mina pystyn usein sanomaan (paremmin kuin syntyperainen lontoolainen mieheni!) kuka on Lontoosta ennen kuin ne avaavat suunsa. Siita itsevarmasta olemuksesta harvoin pystyy erehtymaan  Grin
Back to top

IP Logged
minsku
Full Member

Reply #20 - 15.03.2012 at 11:57:50

Ne harvat, jotka on osanneet epäillä aksenttia suomalaiseksi, on ollu sellaisia, joilla suomalaisia tuttuja. Useimmiten mua luullaan hollantilaiseksi, jos jotain uskaltavat arvata.
Kävin täällä parisen vuotta espanjantunneilla, joissa keskustelua paljon ja kyllä englantilaisten ääntämys riipi mun korvia. Espanjankielestä kun oon aina tykänny tosi paljon ja pidän sitä kauniina. Ryhmässä oli osan vuodesta Espanjassa asuviakin, joille ei siis tosiaankaan ollut tarttunut paikallisääntämys.
Back to top

IP Logged
Kata
God Member

Reply #21 - 15.03.2012 at 12:18:06

Espanjalaisista tuli  mieleen kuinka eras saksalainen tuttu EU-laivastosta kommentoi kuinka espanjalaisilla tuntuu olevan eniten ongelmia aantamisen ja vahvan aksentin suhteen espanjan kielen takia ja se on kylla totta. Monilla taalla vuosikymmenia asuneilla espanjalaisilla on todella vahva espanjalainen aksentti, joten ehka se toimii toisinkin pain eli espanjan aantamista on brittien hyvin vaikea oppia?

Oma suosikkini on ranskalainen aksentti englantia puhuessa. Englannin kieli kuulostaa niin kauniilta kun sita puhutaan vahvasti ranskalaisittain Wink Toinen suosikki on kunnon posh brittiaksentti. Sen sijaan australiaisesta tai etela-afrikkalaisesta en pida niinkaan jenkkiaksentista nyt puhumattakaan.
Back to top

IP Logged
plonti
God Member

Reply #22 - 15.03.2012 at 12:26:30

Kata wrote on 15.03.2012 at 12:18:06:
Toinen suosikki on kunnon posh brittiaksentti. Sen sijaan australiaisesta tai etela-afrikkalaisesta en pida niinkaan jenkkiaksentista nyt puhumattakaan.

Ma voisin vaan istua ja kuunnella Boris Johnsonia. Se jotenkin puhuu niin kivasti
Back to top

A shot in the glass is better than one in the ass!
  IP Logged
hkm76
God Member

Reply #23 - 15.03.2012 at 12:56:01

plonti wrote on 15.03.2012 at 12:26:30:
Kata wrote on 15.03.2012 at 12:18:06:
Toinen suosikki on kunnon posh brittiaksentti. Sen sijaan australiaisesta tai etela-afrikkalaisesta en pida niinkaan jenkkiaksentista nyt puhumattakaan.

Ma voisin vaan istua ja kuunnella Boris Johnsonia. Se jotenkin puhuu niin kivasti

http://www.youtube.com/watch?v=t1Euqs5IKi8

Tassa on poshia parhaimmillaan!
Back to top

IP Logged
Elise
Senior Member

Reply #24 - 15.03.2012 at 12:58:36

Täytyy myöntää että melkein kadehtien kuuntelen joskus nuorten suomalaisten enkkua täällä. Kyllä se luistaa paljon paremmin kuin meiltä vanhemmilta jotka ovat asuneetkin täällä paljon kauemmin. Ehkä se johtuu myös siitä että he ovat nuorena saaneet paljon enemmän virikkeitä englanninkielestä tv:stä ja muista kuin me aikanamme saimme.

Itse olen ollut kohta neljäkymmentä vuotta täällä ja varmasti on aksentti. Se riippuu siitä kuka sitä kuuntelee ja kuka siitä huomauttaa. Mielestäni mitä parempi koulutus enkuilla, sitä paremmin huomaavat mutta ovat sen verran fiksuja etteivät heti huomauta ja toisaalta ne jotka eivät muista kielistä mitään tiedä ja omakin englanti on sellaista paikallisenglantia, niin eivät yhtä herkästi huomaa ja siten ei tule kyselyjä.

Yksi sukulaisen sukulainen on 100-v täällä ja syntynyt Amerikassa ja vaikka hän on asunut täällä jo 80-v niin kyllä se amerikkalainen aksentti siellä vielä on.

Jos tosiaankin viitsii kuunnella tarkkaan itseään äänitykseltä niin varmasti kuulee oman aksenttinsa, olkoon se suomalainen tai sekoitus. Itseäni ärsyttää kun kuulen oman ääneni puhelinvastaajassa kun soitan kotiin. Mies ei suostu vaihtamaan sitä  Angry

Oma suomenkieli ei ole unohtunut yhtään (paitsi oikeinkirjoitus). Ne sanahaut joita haen suomenkielessä ovat aivan samanlaisia kuin englanninkielessäkin eli vanhuutta! Jotkut sukulaiset huomauttavat että s ja t kirjaimet suhahtavat eri lailla ja aloitan liian usein lauseen tyypillisellä englanitlaisella  'err' tavulla enkä pamauta asiaa kuin tykillä kuten suomalaiset.

Sääliksi käy sellaisia suomalaisia jotka eivät ole koskaan oppineet kunnolla lausumaan  englantia ja ovat unohtaneet suomenkielen ja kumpikaan ei suju hyvin. Ja niitä on.

Tulin eilen Suomesta ja kyllä sen huomaa että ilmaisut ovat vieläkin näin monen vuoden jälkeen helpompia suomeksi kuin englanniksi ja joillekin suomalaisille sanoille ei vaan ole yhtä hyvää vastiketta englanniksi.
Back to top

IP Logged
Pages: 1 2 3 ... 10
Send Topic Print