Welcome, Guest. Please Login
Finn-Guild
  News:
Visit YaBB today Wink
  HomeHelpSearchLoginRegister

Pages: 1
Send Topic Print
Aikuisopiskelu Briteissä? (Read 93 times)
Agatha
God Member

Aikuisopiskelu Briteissä?
28.03.2012 at 14:11:46

Tässä urasuunnitelmia miettiessä tuli mieleen, että onko kellään kokemusta aikuisopiskelusta täällä?

Googlaamalla varmaan löytyy tietoa, mutta jos jollain on tietoa niin olisi kiva kuulla. Ensimmäinen asia on tietty opintojen rahoitus, Kelastahan ei saa mitään, miten täältä päin, onko mahdollisuutta mihinkään tukeen/stipendeihin tmv.?

Yliopistoonhan voi varmaan hakea näin vanhempanakin (vähän päälle 30v), mutta ilman jotain rahoitusta ei kyllä ole mitään mahdollisuuksia maksaa niitä lukukausimaksuja. Mulla on yliopistotutkinto Suomesta, mutta mahtaako siitä olla mitään etua.

Entäs noi "oppisopimusjutut", olen käsittänyt että työnantajalle maksettava apprenticeship korvaus onnistuu vaan jos työntekijä on alle 24v. Kellään kokemuksia tai muuta tietoa tai kommentteja?
Back to top

IP Logged
flower
Global Moderator

Re: Aikuisopiskelu Briteissä?
Reply #1 - 28.03.2012 at 16:55:09

Apprenticeships ainakin on muuttunut, siita on kirjoiteltu Guardianista kuinka hallituksen lupaamista 'miljoonasta' apprenticeship paikasta suurin osa on aikuisten, jo tyossa olevien keksimalla keksittyja koulutuksia jotka siis aikaisemmin olisi olleet tyonantajan kustantamaa normaalia tyohon liittyvaa koulutusta mutta nyt valtio maksaa siita yksityisille tyonantajille tukea. Sita en tieda kuinka helposti naita saisi jos ei olisi jo ko. tyopaikassa valmiina.

Open University oli ennen halvempi kuin muut yliopistot, ja siella voi suorittaa yksittaisia kursseja. Kannattaa varmaan katsoa minkahintaisia kurssit tulevat nyt ensi syksysta olemaan.
Back to top

IP Logged
mariax
God Member

Reply #2 - 28.03.2012 at 18:45:22

Ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta jotkut tuttavat ovat tykänneet Birkbeckistä. http://www.bbk.ac.uk/
Siellä pitäisi olla mahdollista tehdä tutkintoon tähtääviä opintokokonaisuuksia joustavasti ja myös työn ohella.

Kuvittelisin, että niiden opintotoimisto osaisi vastata myös financia support - kysymyksiin tai ainakin kertoa kenen puoleen kääntyä.
Back to top

When I do good, I feel good; when I do bad, I feel bad, and that is my religion.
-Abraham Lincoln-
  IP Logged
Eetu
Senior Member

Reply #3 - 28.03.2012 at 19:27:43

Itse opiskelin yliopistossa vahan yli 30v, en Lontoossa ja kokopaivatoimisesti. Kyllahan sita vahan vanhaksi itsensa tunsi niiden 20 vuotiaiden joukossa mutta onneksi oli pari muuta vahan vanhempaa, yksi jopa 50v.

Voisit ehka hyvinkin saada hyvitysta Suomen tutkinnosta jos aiot opiskella jotain samaan alaan liittyvaa.

En tieda kauanko olet ollut pois Suomesta ja kauanko saa olla pois jotta viela opintotukea saisi. Itse tulin opiskelemaan tanna suoraan toista ja opintotuki oli viimeiseen Suomen palkkaan sidottu eli silla eleli oikein mukavasti ja se oli huomattavasti enemman kuin ei tyoelamassa juuri ennen opintoja olleilla.
Back to top

IP Logged
Marita
God Member

Reply #4 - 28.03.2012 at 20:22:21

Minä olen käynyt vain iltakursseilla koska ei ole varaa opiskella täysipäiväisesti, joten ei ole sellaista kokemusta. Ainakin mun iltaopiskelussa ärsyttää se, että koska olen työssäkäyvä ihminen, kurssimaksu pitää maksaa kokonaan etukäteen tai et kurssille pääse. Jos olet benefiteillä, maksut maksetaan puolestasi. Ei siinä mitään ja nykyiset kurssit voin maksaa kun ovat vain 160 per kurssi. Mutta jos haluaisin eteenpäin niin kurssit olivat jotain satoja puntia tai jopa yli tonnin eikä työssäkäyvä voinut tehdä mitään osamaksusuunnitelmaa vaan kaikki pitäisi maksaa etukäteen. No, kun tässä on elämäkin elettävänä, pieni palkka ja perhe Suomessa ja vanhat vanhemmat, joita käy katsomassa, niin ei sitä tuosta vaan jotain tonnia heitä etukäteen.
Back to top

IP Logged
flower
Global Moderator

Reply #5 - 28.03.2012 at 21:00:07

Minua arsyttaa noissa iltakursseissa ihan alyttomasti se etta jos ne on vain 'omaksi huviksi' niin maksu on alhaisempi, mutta jos niissa on joku pienikin tutkinto tai ne on muuten 'ammattiin' johtavia, niin hinta on heti paljon kalliimpi. Ihmisia jotka haluaa paasta eteenpain elamassa rangaistaan.

80-luvun alussa Lontoossa ('Red Kenin' aikoina) nuo iltakurssit maksoi £1/lukukausi lontoolaisille. Vanhat hyvat ajat Smiley
Back to top

IP Logged
Tutta
God Member

Reply #6 - 28.03.2012 at 22:29:36

No jos löytyy hyvä työnantaja, niin sponsored study on yksi mahdollisuus. Itse kävin collegen yhden työnantajan sponsoroimana. College opiskelun avulla sitten pääsin yliopistoon (Suomesta vain keskikoulupohja) seuraavan työnantajan sponsoroimana (n. £3,500/vuosi, työnantaja maksoi myös kirjat ja residential viikonloput, ja täyden palkan, jopa niiltä täysiltä viikoilta, Ma-Pe 9-17, joina piti mennä yliopistolle aina silloin kuin täyspäiväset opiskelijat olivat lomilla, muuten se oli yksi 7 t päivä viikossa). Raskasta käydä töissä ja opiskella (opiskelu todella intesiivistä), mutta oli ainoa mahdollisuus minulle (opiskelin todella vanhana, yli 40v  Cheesy). Tällaisessa tapauksessa pitää tietenkin löytää se työnantaja ensin ja alalta mitä haluaa opiskella.
Back to top

IP Logged
Agatha
God Member

Reply #7 - 29.03.2012 at 18:03:23

Kiitos kaikille kommenteista, täytyy katsoa mitä tapahtuu tulevaisuudessa, kovasti näyttää siltä, että työpaikka ikäänkuin lähtee alta.
Back to top

IP Logged
Agatha
God Member

Reply #8 - 29.03.2012 at 18:05:39

Eetu wrote on 28.03.2012 at 19:27:43:
En tieda kauanko olet ollut pois Suomesta ja kauanko saa olla pois jotta viela opintotukea saisi. Itse tulin opiskelemaan tanna suoraan toista ja opintotuki oli viimeiseen Suomen palkkaan sidottu eli silla eleli oikein mukavasti ja se oli huomattavasti enemman kuin ei tyoelamassa juuri ennen opintoja olleilla.

Tulin tänne alunperin töihin ja tein ilmoituksen pysyvästä muutosta maistraattiin niin Kela lähetti saman tien lapun, että olet poistettu Suomen sosiaaliturvan piiristä, joten lienee turha kysellä opintotukeakaan.
Back to top

IP Logged
Kattis81
YaBB Newbies
*

Reply #9 - 30.03.2012 at 10:05:55

Agatha, opintotukea voi saada vaikka ei ole Suomen sosiaaliturvassa. Riippuu siita kuinka kauan olet ollut Briteissa, muistaakseni raja on kaksi vuotta. Myos briteista voi saada erilaisia bursareita. http://www.direct.gov.uk/en/EducationAndLearning/UniversityAndHigherEducation...

Riippuu aika paljon mita haluaisit opiskella, milla tasolla ja missa. Yliopistotutkintosi on varmaankin suomalaisittain maisteri? Mita korkemmalla tasolla opiskelet sita enemman mahdollisuuksia tukiin on. Jos haluat vaihtaa alaa akateemisella puolella voit luultavasti tehda toisen maisterin ilman mitaan lisa opiskeluja, taalla maisteriin ei valttamatta tarvitse saman alan kandia. Esim mun maisteri kurssilla oli aikanaan akustiikan insinoori ja maatalous puolen tyyppi opiskelemassa Marine and Fisheries Science juttuja. Rahoituksissa tosin saattaa olla ehtoja jotka rajaa pois ne joilla on jo maisteri joltain alalta. Muistaakseni yksi kurssikavereista otti caree developing loaning http://www.direct.gov.uk/en/EducationAndLearning/AdultLearning/FinancialHelpF...

Yliopistoilta ja muista akateemisista ja hyvantekevaisyys organisaatioista voi myos saada apurahoja maistereihin ja tohtoreihin. Osa on fees only ja osa kattaa kaiken eli saat kaytannossa palkkaa. Tohtori tasolla ollaa kaytannossa toissa tutkijana vaikka statuksena on opiskelija. Ma teen tohtoria ja mulla on koko rahotus joka maksaa lukukausimaksut ja verovapaata avustusta joka vastaa normaalia palkkaa. Olen talla hetkella aitiyslomalla joten aika samat edut voi saada kuin toissa ollessa.
Back to top

IP Logged
Agatha
God Member

Reply #10 - 30.03.2012 at 18:37:08

Kattis81, kiitos paljon viestistä, tosta oli paljon hyötyä  Smiley Täytyy kartoittaa vaihtoehtoja.
Back to top

IP Logged
Pages: 1
Send Topic Print