Welcome, Guest. Please Login
muurikka_banner
  News:
We've upgraded to YaBB 2!
  HomeHelpSearchLoginRegister

Pages: 1
Send Topic Print
Vakuutukset (Read 145 times)
Jaea
Senior Member

London town, SE16
Vakuutukset
28.05.2012 at 12:15:44

Äh, en osaa! Mulla on Suomessa kotivakuutus, johon on lisätty matkavakuutus harjoitteluajalle ja tämä combo ulottuu siis kaikkeen omaisuuteeni Suomessa ja ulkomailla sekä itseeni ja vähän kaikkeen, mitä nyt voi sattua (vahingot majoituspaikassa yms.). Kotivakuutus on ifiltä ja maksaa n. 70e/vuosi ja kuuden kuukauden matkavakuutus oli about 150e. Nyt on kuitenkin niin, että aion tänne jäädä, mitä mun kannattais tehdä?

Onko täällä vakuutukset minkä hintaisia? Asun vuokralla ja olen opiskelija. Ei ole aiemmin paljon tarvinnut näitä miettiä, kun Suomen kotivakuutus kattaa kuitenkin automaattisesti kaiken omaisuuden eikä ole tarvinnut esim. laskeskella tavaroiden arvoa.

Täällä luulis olevan väkeä, jotka on samassa tilanteessa joskus olleet Smiley Miten te hoiditte vakuutusasianne tänne siirtyessänne?
Back to top

« Last Edit: 28.05.2012 at 12:19:16 by Jaea »  
  IP Logged
porkkana
God Member

Re: Vakuutukset
Reply #1 - 28.05.2012 at 12:57:46

Vuokralla asuessa pitaa (siis vuokranantajat vaativat etta se on kunnossa ennen muuttoa) olla contents insurance, kimppakampissa mulla ei koskaan sita ollut, mutta nyt meilla on yhden makkarin kampassa ja se on jotain £7. Matkavakuutus ja kaikki muut mahdolliset onkin sitten sen paljon parjatun kuukausimaksullisen pankkitilin kautta. Muuten sitten kai esim Post Office, Tesco jne myy kohtuuhintaisia matkavakuutuksia.

E: Suomessa asuessa mulla ei ollut koskaan kotivakuutusta, mutta matkavakuutuksen yms vaan soitin Tapiolaan ja peruutin, kun muutin tanne.
Back to top

« Last Edit: 28.05.2012 at 12:58:38 by porkkana »  
  IP Logged
Hanna Kristiina
God Member

G41
Reply #2 - 28.05.2012 at 14:07:44

Mulla ei ole ikina ollut contents insurance! Ei sita ole multa kukaan landlord vaatinut
Back to top

IP Logged
Agatha
God Member

Reply #3 - 28.05.2012 at 14:17:29

Hanna Kristiina wrote on 28.05.2012 at 14:07:44:
Mulla ei ole ikina ollut contents insurance! Ei sita ole multa kukaan landlord vaatinut

Ei meilläkään, kämppää vuokratessa siitä oli jossain vaiheessa puhetta, mutta ei sitä sitten kukaan kysellyt, niin on jäänyt.
Back to top

IP Logged
Eulalia
God Member

London
Reply #4 - 28.05.2012 at 14:28:26

Contents insurance kannattaa vuokrakämppään ostaa jos se on kalustamaton tai jos on paljon kallista esim. elektroniikkaa.
En ole koskaan kuullut että vuokraisäntä sitä vaatisi.

Täällä myydäään kanssa vuosimatkavakuutuksia ja saattaapi jossai content insurancessa olla myös matkatavarat vakuutettuna eli jos viet omaisuuttasi kodin ulkopuolelle.
Back to top

Those are my principles. If you don't like them I have others. (Groucho Marx)
  IP Logged
tellu97
God Member

Reply #5 - 28.05.2012 at 15:56:59

Minustakin contents insurance on hyvä olla olemassa. Omani korvaa jos esim pakastin hajoaa ja siellä olleet ruuat menevät pilalle, tai jos pesukone hajoaa ja laskee vedet lattialle niin että lattiaa pitää uusia tms. Lisäksi se vakuutus toimii matkavakuutuksena UK:n sisällä.
Kertamatkavakuutusta en ole ottanut vuosikausiin, mulla on se aina vuodeksi kerrallaan. Nuorempana varmaan uskaltaa reissata ilman vakuutusta, mutta itse haluan, että vakuutus turvaa esim kotiinpaluun (elävänä tai kuolleena) jos matkalla sattuu vakava onnettomuus.
Back to top

IP Logged
Agatha
God Member

Reply #6 - 28.05.2012 at 16:08:41

tellu97 wrote on 28.05.2012 at 15:56:59:
Kertamatkavakuutusta en ole ottanut vuosikausiin, mulla on se aina vuodeksi kerrallaan. Nuorempana varmaan uskaltaa reissata ilman vakuutusta, mutta itse haluan, että vakuutus turvaa esim kotiinpaluun (elävänä tai kuolleena) jos matkalla sattuu vakava onnettomuus.

Joo, ei noi matkavakuutukset suhteessa ole kauhean kalliita, verrattuna siihen mitä se voi maksaa jos esim. tarvitsee tulla vaikka ambulanssilennolla kotiin. Tietenkään en kenelläkään toivo mitään sattuvan, mutta kun se ei aina edes ole itsestä kiinni.
Back to top

IP Logged
porkkana
God Member

Reply #7 - 28.05.2012 at 16:39:04

Agatha wrote on 28.05.2012 at 14:17:29:

Ei meilläkään, kämppää vuokratessa siitä oli jossain vaiheessa puhetta, mutta ei sitä sitten kukaan kysellyt, niin on jäänyt.

Meilla lettings agency vaati sen. Yksityinen tuskin sita kyselisikaan.
Back to top

IP Logged
Agatha
God Member

Reply #8 - 28.05.2012 at 16:48:56

porkkana wrote on 28.05.2012 at 16:39:04:

Meilläkin on kyllä ihan agencyn kautta vuokrattu ja alunperin se oli vaatimuksena, mutta ei sitä ole kukaan kysellyt että onko meillä vakuutus. Ei siis sinällään, etteikö vakuutusta voisi tai kannattaisi ottaa ilman kysymistäkin.
Back to top

IP Logged
flower
Global Moderator

Reply #9 - 28.05.2012 at 17:16:02

Ainakin meidan kotivakuutukseen kuuluu myos liability insurance ja sekin voi joskus osoittautua tarkeaksi. Vuokrakampassakin joutuu korvaamaan jos itse aiheuttaa jonkun vahingon. Mun mies ajoi muutama vuosi sitten pyoralla auton kylkeen ja se olikin hanen vikansa, pyoratiella oli melkein pois kuluneet give way-merkit. Autoon tuli 800 punnan vahingot, meidan kotivakuutuksen liability insurance korvasi. Muuten olisi mennyt omasta pussista.

Matkavakuutus on tosiaan nuorelle ja terveelle halpa, ei kannata matkustella ilman sita. Telkkarista olen katsonut pari jaksoa Emergency abroad -tosisarjaa ja kylla sita kaikenlaista ihmisille sattuu. Ja jos vaikka selkansa pahasti satuttaa niin ambulanssikoneella kyyti kotiin maksaa yli 20.000 euroa Euroopastakin.
Back to top

IP Logged
Jaea
Senior Member

London town, SE16
Reply #10 - 28.05.2012 at 17:35:51

Mä en kyl haluais olla ilman vakuutusta. Aina voi sattua kaikenlaista ja opiskelijana ei vaan ole varaa olla vakuuttamatta. Vakuutuksen saa kyl aina maksettua, mutta jos kämppä esim. palaa tai mun macbook pöllitään tms. niin ei mulla ole mahdollisuutta korvata kaikkee menetettyä.
Back to top

IP Logged
flower
Global Moderator

Reply #11 - 28.05.2012 at 18:05:32

Jaea, opiskelijan voi olla hankala saada tavallista kotivakuutusta, loytyy varmaan paremmin etsimalla student contents insurance. Esim. Endsleigh on firma jolla on vakuutuksia opiskelijoille. Ja vakuutukset eivat automaattisesti kata tavaroita kun ne ovat kodin ulkopuolella, siita pitaa maksaa lisamaksu joka on yleensa melko kallis. Mutta se varmaan kannattaa ostaa kun nykyaan monet kanniskelee mukana kalliita vehkeita kuten sanoit.
Back to top

IP Logged
Jaea
Senior Member

London town, SE16
Reply #12 - 28.05.2012 at 18:23:03

Voisin kysäistä Suomestakin ensin että kuinka pitkään mulla voi siellä edes kotivakuutus ollakaan, matkavakuutuksineen päivineen, jos koti on kuitenkin täällä. Tuntuis että toi ifin nuoren kotivakuutus+matkavakuutus saattais olla halvin ja kattavin, mitä mä voin sit saadakaan.

Äh, inhottavaa olla aikuinen ja joutua miettimään jotain tällasia Grin
Back to top

IP Logged
Hanna Kristiina
God Member

G41
Reply #13 - 29.05.2012 at 00:08:29

Joo mullei oo varaa vuokrata agencyjen kautta jos ei oo pakko. Onneksi taalta loytyy suht helposti yleensa yksityiseltakin. Tosin talla kertaa jouduttiin ettiin kyl 2kk  Angry

Meilta parhaillaan agency pyys 400 punnan feeta, vaikka skotlannissa agency feet on laittomia. Kaikki agencyt silti pyytaa niita!  Shocked
Back to top

IP Logged
Hanna Kristiina
God Member

G41
Reply #14 - 29.05.2012 at 00:09:31

tellu97 wrote on 28.05.2012 at 15:56:59:
Minustakin contents insurance on hyvä olla olemassa. Omani korvaa jos esim pakastin hajoaa ja siellä olleet ruuat menevät pilalle, tai jos pesukone hajoaa ja laskee vedet lattialle niin että lattiaa pitää uusia tms. Lisäksi se vakuutus toimii matkavakuutuksena UK:n sisällä.

Mulla on kylla itselleni vakuutus mun vanhempien kautta, mutta eikos tuollaiset lattian uusimiset jos pesukone hajoaa ole vuokra-asunnoissa muutenkin vuokranantajan vastuulla? Olettaen, etta pesukone on siis vuokranantajan
Back to top

IP Logged
Hanna Kristiina
God Member

G41
Reply #15 - 29.05.2012 at 00:11:43

Jaea wrote on 28.05.2012 at 17:35:51:
Mä en kyl haluais olla ilman vakuutusta. Aina voi sattua kaikenlaista ja opiskelijana ei vaan ole varaa olla vakuuttamatta. Vakuutuksen saa kyl aina maksettua, mutta jos kämppä esim. palaa tai mun macbook pöllitään tms. niin ei mulla ole mahdollisuutta korvata kaikkee menetettyä.

niin eihan contents insurance asuntopaloa kuitenkaan korvaa, irtaimiston vaan. Tommoset asuntopalot pitas kylla olla asunnon omistajan vakuuttamia.
Back to top

IP Logged
Hanna Kristiina
God Member

G41
Reply #16 - 29.05.2012 at 00:12:25

flower wrote on 28.05.2012 at 18:05:32:
Jaea, opiskelijan voi olla hankala saada tavallista kotivakuutusta, loytyy varmaan paremmin etsimalla student contents insurance. Esim. Endsleigh on firma jolla on vakuutuksia opiskelijoille. Ja vakuutukset eivat automaattisesti kata tavaroita kun ne ovat kodin ulkopuolella, siita pitaa maksaa lisamaksu joka on yleensa melko kallis. Mutta se varmaan kannattaa ostaa kun nykyaan monet kanniskelee mukana kalliita vehkeita kuten sanoit.

pankkitilien kanssahan noita vakuutuksia monesti kaupataan, halvimmat alle kympin kuussa.
Back to top

IP Logged
Jaea
Senior Member

London town, SE16
Reply #17 - 29.05.2012 at 08:08:08

Hanna Kristiina wrote on 29.05.2012 at 00:11:43:
Jaea wrote on 28.05.2012 at 17:35:51:

niin eihan contents insurance asuntopaloa kuitenkaan korvaa, irtaimiston vaan. Tommoset asuntopalot pitas kylla olla asunnon omistajan vakuuttamia.

Irtaimistoa mä tarkoitinkin. Ja Suomen kotivakuutus muistaakseni korvaa kämpällekin aiheutuneet vahingot, jos ne on siis varsin vahinkoja eikä omasta huolimattomuudesta. Jos taas vuokrakämppään kuuluvat asiat hajoaa ja aiheuttaa ongelmia, niin sillon se menee vuokranantajan vakuutukseen.
Back to top

IP Logged
porkkana
God Member

Reply #18 - 29.05.2012 at 08:35:00

Hanna Kristiina wrote on 29.05.2012 at 00:08:29:

Joo mullei oo varaa vuokrata agencyjen kautta jos ei oo pakko. Onneksi taalta loytyy suht helposti yleensa yksityiseltakin. Tosin talla kertaa jouduttiin ettiin kyl 2kk  Angry

Meilta parhaillaan agency pyys 400 punnan feeta, vaikka skotlannissa agency feet on laittomia. Kaikki agencyt silti pyytaa niita!  Shocked

No jopas on korkea hinta! Meilla oli £70 agency fee.
Back to top

IP Logged
Agatha
God Member

Reply #19 - 29.05.2012 at 09:38:57

Mä en muista enää tarkasti paljonko meidän agency fee tai mikä lie credit check maksu oli, mutta vähän päälle satasen muistaakseni. Tavallaan aika pieni raha siitä, että kaikki korjaukset ja huollot tapahtuu asap, kun niistä vaan ilmottaa. Että ei tarvii odotella kahta kuukautta uutta pakastinta tai saada huoltomiestä yllätyskäynnille.
Back to top

IP Logged
Agatha
God Member

Reply #20 - 29.05.2012 at 09:40:25

Jaea wrote on 28.05.2012 at 18:23:03:
Voisin kysäistä Suomestakin ensin että kuinka pitkään mulla voi siellä edes kotivakuutus ollakaan, matkavakuutuksineen päivineen, jos koti on kuitenkin täällä. Tuntuis että toi ifin nuoren kotivakuutus+matkavakuutus saattais olla halvin ja kattavin, mitä mä voin sit saadakaan.

Joo, kannattaa varmaan kysäistä, että vakuuttavatko edes täkäläistä asuntoa, jos muutat tänne pysyvästi.
Back to top

IP Logged
Hanna Kristiina
God Member

G41
Reply #21 - 29.05.2012 at 18:03:29

Agatha wrote on 29.05.2012 at 09:38:57:
Mä en muista enää tarkasti paljonko meidän agency fee tai mikä lie credit check maksu oli, mutta vähän päälle satasen muistaakseni. Tavallaan aika pieni raha siitä, että kaikki korjaukset ja huollot tapahtuu asap, kun niistä vaan ilmottaa. Että ei tarvii odotella kahta kuukautta uutta pakastinta tai saada huoltomiestä yllätyskäynnille.

Heh, olipa turhan henkkohtainen kommentti...

No enpa tieda onko toi agencyn kautta vuokraaminen mikaan tae tosta. Avopuolison yksi kaveri meni kattomaan kamppaa agencyn kautta ja siella oli joku nukkumassa ja autuaan tietamaton tulevasta asuntonaytosta ja yhdelta mun kurssikaverilta maksutettiin 60 puntaa kokolattiamaton siivouksesta asunnosta, jossa ei ollut kokolattiamattoa kun han muutti pois. Han valitti useamman kerran ja lopulta agency sanoi, etta han voi small claimsin kautta hakea rahojaan takaisin jos kokee tulleensa vaarin kohdelluksi. Small claims maksuttaa, ainakin Glasgowssa, juuri tuon 60 puntaa siita, etta vie asiaa eteen pain heidan kauttaan. Eli siis hyvin agency tiesi mita teki.  Roll Eyes

Samoin tuolla isoryn opiskelijafoorumilla on ollut kahta kauheampia agencykokemuksia. Joku muutti agencyn kautta asuntoon jonka piti olla maalattu ja kunnostettu, mutta ei sitten ollutkaan ja takuuvuokrat ja kaikki maksettuna. Siis joo, jotkut agencyt ovat varmasti tosi hyvia, mutta jos kattelyssa jo pyydetaan 400 puntaa paperin printtauksesta ja siita, etta sun puolesta paikalle soitetaan huoltomies, niin halytyskellojen pitais soida. Ei se agency ole mikaan tae siita, etta hommat toimii. Yhtalailla on hyvia ja asiallisia landlordeja privatella.
Back to top

IP Logged
Hanna Kristiina
God Member

G41
Reply #22 - 29.05.2012 at 18:05:26

porkkana wrote on 29.05.2012 at 08:35:00:
Hanna Kristiina wrote on 29.05.2012 at 00:08:29:

No jopas on korkea hinta! Meilla oli £70 agency fee.

Meilla halvin jolta kysyttiin oli 180 puntaa ja me kysyttiin aika monelta. Toi on siis kahdelta. 70 puntaa ei kylla ole paha. Enemman mua taalla vaivaa tuossa maksamisessa se, etta se on tosiaan laitonta agencylta vaatia noita maksuja (skotlannissa, ei englannissa) ja jotenkin se, etta niita silti vaaditaan laittaa vahan arsyttamaan. Toki jos yksityiselta ei ois mitaan loytynyt niin oisin tietty vuokrannu agencyn kautta, mutta niin kauan ku voin valttaa noita maksuja niin valtan niita.
Back to top

IP Logged
Hanna Kristiina
God Member

G41
Reply #23 - 29.05.2012 at 18:06:54

Agatha wrote on 29.05.2012 at 09:40:25:
Jaea wrote on 28.05.2012 at 18:23:03:

Joo, kannattaa varmaan kysäistä, että vakuuttavatko edes täkäläistä asuntoa, jos muutat tänne pysyvästi.

ma veikkaisin et halvin on ottaa toi taalta. Ehka noi pankkitilien kanssa otettavat on parhaita siina, etta saa monesti jotain upgradea ja kivoja lisia omaan tiliin jos ottaa niiden kautta contents insurancen. Pitais varmaan ite ottaa, mulla kattaa nyt insurance johonkin muutamaan tonniin asti, mika on riittavasti, mutta se mun insurance on tosi kallis.
Back to top

IP Logged
Pages: 1
Send Topic Print