Welcome, Guest. Please Login
Finn-Guild
  News:
Visit YaBB today Wink
  HomeHelpSearchLoginRegister

Pages: 1
Send Topic Print
Eläkkeistä (Read 83 times)
Eulalia
God Member

London
Eläkkeistä
27.06.2012 at 10:15:30

Olen tässä jonkin verran jutellut suomalaisten kanssa eläkkeistä ja muutamalle on tullut täytenä yllätyksenä eläkejärjestelmien eroavaisuus ja tästä olisi siitä syystä mukava viritellä keskustelua!

Tiedän että ensimmäinen reaktio tämän suhteen tälläisillä varhais keski-ikäisillä on usein "mitä tässä nyt vielä huolehtii, kun eläke-ikään on vielä ainakin 25-30 vuotta". Mutta valitettavasti tässä iässä sitä nimenomaan jo pitää ryhtyä miettimään!

Tällä hetkellä enkuissa palkasta pidätetään vain ns.kansaneläke eli state pension ja työeläke ei ole vieläkään pakollinen työnantajille (muuttumassa tosin pakolliseksi http://www.direct.gov.uk/en/Pensionsandretirementplanning/DG_183783) ja state pension on tosi pieni £107.45 sinkulle per viikko.

Oletteko tehneet mitään taloudellisia suunnitelmia eläkettä varten? Onko teillä company pension eli työeläke yksityisesti tai työnantajan kautta?

Kilta on järjestänyt eläkeinfoa eläkeläisille, mutta ehkä olisi hyvä järjestää jotain infoa nuoremmille polville?

Back to top

« Last Edit: 27.06.2012 at 10:16:15 by Eulalia »  

Those are my principles. If you don't like them I have others. (Groucho Marx)
  IP Logged
hkm76
God Member

Re: Eläkkeistä
Reply #1 - 27.06.2012 at 10:22:35

Meilla on kummallakin company pension, paremmalla puoliskolla hyva BBC:n final salary ja mulla huonompi yksityisen puolen defined contribution (parempi kuin ei mitaan kuitenkin).
Back to top

IP Logged
porkkana
God Member

Reply #2 - 27.06.2012 at 10:36:23

Minulla on company pension, itse pistan siihen 10% palkasta, ja tyonantaja pistaa sen lisaksi 15% siihen paalle. Ikaa minulla on 27v. Sen lisaksi minulla on Suomessa vahan sijoituksia, pyha tarkoitus olisi jaada 58 vuotiaana elakkeelle, etta suunniteltu on jo hyvissa ajoin  Cheesy
Back to top

IP Logged
Eulalia
God Member

London
Reply #3 - 27.06.2012 at 11:14:29

Oho, sullahan on hyvin asiat järjestyksessä! Mulla kanssa aika hyvä company pension ja sen lisäksi ostin talon, että ois asumiskulut eläkeiässä kohtuulliset.
Back to top

Those are my principles. If you don't like them I have others. (Groucho Marx)
  IP Logged
itu
Full Member

London SE3
Reply #4 - 04.07.2012 at 14:58:17

Mulla on BBC:n final salary pension mutta ihan rehellisesti sanoen en ymmärrä sitäkään. Viime vuonna sen ehtoja huononnettiin ja oli mahdollisuus siirtyä toiseen systeemiin, mutta vaikka mulla ei yleensä ole ongelmia lukemisen ymmärtämisessä, niin jostakin syystä en ymmärrä näistä eläkerahastoista yhtään mitään. Pelkkä sana pension aiheuttaa jonkinlaisen sokean pisteen aivoissa.

Toivon, että pystyn joskus tulevaisuudessa ostamaan talon, kuten Eulalia sanot, asumiskulujen pienentämiseksi.

Tai sitten mun toinen vanhuudensuunnitelma on ryhtyä buddhalaiseksi nunnaksi siinä toivossa, että luostarissa on mukavampaa kuin vanhainkodissa.  Smiley
Back to top

IP Logged
plonti
God Member

Reply #5 - 04.07.2012 at 17:01:57

Mulla NHS:n elake jonka pitaisi olla ihan ok. Sain laskelman muutama kuukausi sitten mutten siita sen enenmpaa ymmartanyt. Mun tavoitteena on voittaa lotossa niin sit ei tarvi murehtia...
Back to top

A shot in the glass is better than one in the ass!
  IP Logged
MiniMinni
God Member

Reply #6 - 04.07.2012 at 18:37:40

plonti wrote on 04.07.2012 at 17:01:57:
Mun tavoitteena on voittaa lotossa niin sit ei tarvi murehtia...

Toi oliski se paras ratkaisu.

Itsellä on myös toiveissa että lapsista tulisi rikkaita huippu-urheilijoita jotka sitten tukisivat vanhaa äitiä...

Back to top

The strongest people are not those who show strength in front of us but those who win battles we know nothing about.
  IP Logged
Pages: 1
Send Topic Print